احکام مانعی که موجب نرسیدن آب به مواضع وضو می‌شود

۱۴-۱: بر روی محل‌های شستن نباید مانعی وجود داشته باشد. لذا اگر بعد از وضو فهمید که مانعی وجود داشته و می‌دانست که مربوط به قبل از وضو است،وضویش باطل است اما اگر شک داشت که مربوط به قبل از وضو است یا بعد از آن، نباید به شک خود عمل کند.

۱۴-۲: به طور معمول لازم نیست که انسان، قبل از وضو، محل‌های شستن را وارسی کند که بفهمد آیا مانعی وجود دارد یا خیر اما اگر انسان احتمال جدی می‌دهد که مانعی در محل‌های شستن وجود دارد، لازم است قبل از وضو وارسی نماید. (وارسی در حد متعارف لازم است و نه بیشتر)

     مثلا کسی که مشغول رنگ‌کاری است، لازم است که محل‌های مربوطه را وارسی کند.

۱۴-۳: در حالت بالا که لازم است، بدن را وارسی کند، اگر فراموش کرد، اشکالی ندارد.

۱۴-۴: اگر انسان شک دارد که چیزی مانع رسیدن آب به مواضع وضو هست یا نه باید که مطمئن شود که آب به آن موضع از وضو رسیده است.

۱۴-۵: ضخامت مانع رسیدن آب به مواضع وضو مهم نیست بلکه مهم رسیدن یا نرسیدن آب به آن موضع است.

۱۴-۶: رنگ‌ها مانند رنگ خودکار، خودنویس، یا زنگ‌هایی مانند رنگ‌های مورد استفاده هنرمندان و سایر رنگ‌ها، اگر بر مواضع وضو بریزند و جرم داشته باشند (یعنی حائلی بین آب و موضع وضو باشند) وضو صحیح ننیست اما اگر پوست رنگ گرفته باشد، بلا اشکال است.

۱۴-۷: رنگ کردن مو برای زنان و مردان به گونه‌ای که هم‌اکنون متعارف است، اشکالی در وضو ایجاد نمی‌کند پرا که ظاهرا موجب رنگ گرفتن خود مو می‌شوند.

اما اگر به گونه‌ای باشد که به صورت لایه‌ای روی مو قرار بگیرند، (مثل بعضی از رنگ‌ها که هنرپیشه‌ها برای گریم استفاده می‌کنند،) وضو صحیح نیست مگر آن که در مواضع مسح باشد و به مقدار مسح صحیح، رنگ نشده باشد.

۱۴-۸: چرکی که زیر ناخن جمع می‌شود، مانع وضو نیست مگر آن‌که ناخن از حد متعارف انسان‌های معمولی بلندتر باشد و آن چرک هم مانع رسیدن آب باشد که در این صورت لازم است، آن چرک بر طرف شود.

۱۴-۹: چرک‌های بدن موجب بطلان وضو نیست مگر مانع رسیدن آب به مواضع وضو شود.

۱۴-۱۰: چربی پوست که از بدن خارج شده است، معمولا موجب بطلان وضو نیست اما اگر چربی خارجی یا چربی بدن به‌گونه‌ای باشد که مانع رسیدن آب به مواضع وضو شود، وضو را باطل می‌کند.

     مثلا کرم‌هایی که استفاده شده و معمولا جذب پوست می‌شوند، مانع وضو نیستند اما برخی از کرم‌های آرایشی که به صورت لایه‌ای هر چند نازک بر روی  پوست قرار گرفته و مانع رسیدن آب به مواضع وضو می‌شوند، مانع وضو هستند.

۱۴-۱۱: تاول‌هایی که روی مواضع وضو ایجاد می‌شودف از هر نوعی که باشد، جزئی از پوست است لذا اگر آب برای آن ضرر ندارد، باید روی همان را شست یا مسح کرد. (اگر روی تاول سوراخ شده است، رساندن آب به  داخل آن لازم نیست.)

۱۴-۱۲: اگر مانعی بر روی مواضع وضو باشد، وظیفه انسان یا وضوی جبیره‌ای است و یا تیمم که احکام آن‌ها در قسمت‌های خودش بیان خواهد شد. 

ورود به فهرست

سلسله مباحثات استاد ریاحی

کتاب‌خانه قرآن و حدیث مؤسسه

فهرست درختی سایت

باز کردن همه | بستن همه